Warszawa (22) 716 30 20

Radom (48) 360 98 26

Jaką wybrać skrzynię biegów - Manual czy Automat?

Lewarek skrzyni automatycznej Dźwignia skrzyni automatycznej w Musso Grand

Lewarek skrzyni automatycznej - tu: Ssangyong Torres i Ssangyong Musso Grand. Obecność funkcji manualnej zdradzają znaki + i – lub litera M.

Coraz więcej osób wybiera automaty. Skrzynia automatyczna jest wygodna, pozwala kierować jedną ręką, i jedną nogą. Wolna ręka może nam posłużyć do zwiększenia bezpieczeństwa (dwie ręce na kierownicy), ale też np. do jedzenia, głaskania kobiecego kolana, itd.

Ci, którzy jeździli automatem nie chcą wracać do manuala; ci którzy nie jeździli automatem, bywa, nie chcą go, bo boją się kłopotów (obawiają się, że będzie wyższe spalanie, droższy serwis … i co zrobić z lewą nogą?).

 

Skrzynia ręczna, czy automat

Automat różni się od manuala tym, że nie wymaga bezpośredniego zaangażowania kierowcy w zmianę biegów.

W samochodzie ze skrzynią manualną to ty decydujesz, kiedy zmienić bieg, naciskasz na pedał sprzęgła, przesuwasz dźwignię zmiany biegów... Dla wprawionego kierowcy to działania automatyczne, jak mycie zębów, dla młodego kierowcy to zmora – gaśnięcie auta na światłach, staczanie się i potężny stres na podjazdach.

W autach z automatyczną skrzynią to elektroniczny układ sterowania decyduje o zmianie biegów i robi to bez twojego udziału – można odetchnąć, jak to mówią niektórzy, automat sam jedzie, i to zawsze do przodu, więc żadna górka czy pojazd nie będą już straszne.

W kwestii ceny - automat będzie zwykle o kilka tysięcy zł droższy niż skrzynia manualna. Wynika to z jego bardziej skomplikowanej budowy - skrzynia ręczna to z grubsza kilka wałków i kół zębatych; automat to sporo hydrauliki i elektroniki.

Utarło się umówić, że skrzynia manualna nie wymaga serwisu, jest w niej olej, ale się go albo nie wymienia, albo robi się to bardzo rzadko. Jednak trzeba pamiętać o sprzęgle i kole dwumasowym, co jest szczególnie ważne, gdy ma się tzw. ciężką nogę. Trwałość skrzyni ręcznej, jeśli nie zgrzytamy biegami, jest tak duża jak całego samochodu, spokojnie wytrzyma 10-20 lat.

Przy serwisie skrzyni automatycznej mówimy o rekomendowanej (nie obowiązkowej) wymianie oleju raz na 60 tys. km, a trwałość skrzyni automatycznej zależy, podobnie jak manualnej, od stylu jazdy i dbałości kierowcy.

 

Poprosiliśmy o opinię klientkę, która od lat jeździ automatem:

Jeżdżę w automacie od ponad 5 lat i jestem zachwycona - to czysta przyjemność i wygoda – jeżdżę głównie w mieście, przy korkach automat jest błogosławieństwem, noga nie boli od ciągłego wciskania sprzęgła, do tego żadnego problemu na wzniesieniach, przy ruszaniu na światłach, przy wjazdach do garaży w centrach handlowych i w domu; jeżdżę też w trasę – wygodnie, nastawiam tempomat i jest super.

Skrzynie automatyczne były w moim przypadku bezawaryjne, nie było potrzeby żadnego serwisu. Wspominane czasem tzw. "wady skrzyń automatycznych" i obawy co do sprawności automatów, moim zdaniem w większości przypadków w ogóle nie mają znaczenia dla klientów. Być może osoby z zacięciem do jazdy sportowej mają inne doświadczenia.

 

 

 

Aisin / G-tronic – skrzynie automatyczne z opcją manualnego sterowania

W przeszłości w Dixi-Car oferowaliśmy modele Opel z automatyczną skrzynią z opcją manualnego sterowania o nazwie Easytronic lub Tecshift. Z zewnątrz taka skrzynia wygląda jak skrzynia automatyczna - tzn. nie ma pedału sprzęgła, biegi zmieniają się same. Ale konstrukcja takiej skrzyni to z grubsza skrzynia manualna (czytaj - prosta budowa) z dobudowanym siłownikiem, który rusza za nas lewarkiem. Więcej o skrzyniach Easytronic

Aktualnie oferujemy modele Ssangyong i Baic z automatycznymi skrzyniami Aisin lub G-tronic.

 

O czym pamiętać kupując automat?

Zjechaliśmy samochodem nad rzeczkę i urządziliśmy sobie całodzienny piknik. Wieczorem odkrywamy, że akumulator został wydrenowany przez pracującą cały dzień chłodziarkę z napojami. Rozrusznik nie kręci. Co dalej?

Przy ręcznej skrzyni sprawa jest prosta - wiemy że nie należy - ale będziemy chcieli zapalić "na pych". Takiej operacji z automatem nie zrobimy - możemy albo wezwać pomoc drogową. albo... uruchomić pokładowe panele słoneczne, jeśli takowe posiadamy :) i z nich podładować akumulator...

Druga newralgiczna sytuacja to holowanie - przy automacie powinna nasz uszkodzony samochód wieżć laweta - koła napędzane powinny być w powietrzu.

 

Automatyczne skrzynie oferują różne tryby jazdy

Większość nowoczesnych automatów ma funkcję ręcznego, manualnego sterowania - sami zmieniamy bieg poprzez ruch lewarkiem do przodu lub do tyłu. Dzięki tej funkcji możliwa jest jazda na bardzo niskich obrotach (wcześniej zmieniasz bieg na wyższy oszczędzając paliwo) lub odwrotnie - jazda bardziej zawadiacka - na wysokich obrotach.

W praktyce nie jest to zbyt często używana funkcja - kto raz zazna wygody jazdy w trybie automatycznym, nie przesuwa zbyt często lewarka w lewo w tryb manualny.

"Eco" – ekonomiczny tryb jazdy

Wciskając go skrzynia będzie starała się zoptymalizować zużycie paliwa serwując nam opóźnianie zmian biegów dla redukcji obrotów silnika, wyższy bieg już przy niższych obrotach, często jest też aktywowana funkcja start-stop. Wszystko ku mniejszemu spalaniu.

"Sport" – sportowy tryb jazdy

W trybie sportowym skrzynia biegów działa bardziej dynamicznie, utrzymuje wyższe obroty silnika i dostosowuje charakterystykę zmian biegów do zapewnienia lepszej wydajności.

"Winter" –  tryb do jazdy w trudnych warunkach

Skrzynia w trybie winter dostosowuje się do jazdy w trudnych warunkach zimowych, tak, by zwiększyć przyczepność i bezpieczeństwo. Łopatologicznie chodzi o ruszanie od razu z wyższego biegu, żeby nie utracić przyczepności.

"Smart" –  nowość w marce BAIC, skrzynia dopasowuje się do preferencji kierowcy.

 

Podsumowanie

Skrzynie automatyczne już dawno przestały być luksusem, a stają się normą, bo chodzi przede wszystkim o wygodę i bezpieczeństwo.

Skrzynie manualne są ciut tańsze w zakupie i panuje powszechna opinia, że niezawodne, co jednak podobnie jak w automacie zależy od stylu jazdy i dbałości.

Skrzynie automatyczne zdobywają coraz większą popularność, ba, coraz więcej klientów w ogóle nie chce słyszeć o samochodzie ze skrzynią ręczną, a udział w sprzedaży automatów zaczyna przekraczać 50%. W niektórych markach wręcz mówi się, ze nie ma już manualnych skrzyń.

Automat jest troszkę droższy w zakupie, utarło się powiedzenie, że wydaje się być szczególnie predestynowany do samochodów dużych, choć wygoda automatu ciągnie miłośników każdego gabarytu auta.

 

Zobacz też:

Torresy z automatyczną skrzynią od ręki

Korando automaty od ręki

Tivoli i Tivoli Grand z automatem od ręki

Używane z Automatem

Automaty w Oplach, do którego modelu, historie z życia

 

 

Poradnik Kupującego

Zakup nowego samochodu

Na którą oś wybrać napęd - przednią czy tylną (gama SsangYong)?

Który napęd wybrać: PHEV, elektryk, diesel, czy benzyna?

 

Czy Opel jest dobrą marką dla klienta indywidualnego?

Praktyka eksploatacji auta na prąd

Gama elektrycznych Opli

Ile się czeka na nowy samochód?

Czy samochody zdrożeją [taniej nie będzie]?

Trzy cylindry. Dobrze czy źle?

Jak wybrać kolor samochodu?

Czy doposażyć samochód w pakiet?

Który silnik wybrać?

Czy mały samochód jest tańszy w eksploatacji niż duży? Jaka klimatyzacja - ręczna czy climatronic? Jaka skrzynia biegów: automat, manual?
Nowy czy używany samochód - odwieczne pytanie Jaki samochód dla profesjonalisty? Dlaczego lekki samochód do miasta (o spalaniu)?
Felgi kół - jakie wybrać? Ubezpieczenie od dealera - czy warto? Które nadwozie? 3d, 4d, 5d, kombi, suv, a może minivan?
Samochody naszych klientów Rok produkcji, modelowy, data pierwszej rejestracji - czym się kierować? Samochód po powodzi: jak rozpoznać i czy warto?
AdBlue - czyli co oznacza Euro6?,
Euro6 a dostawcze
eCall, OpelConnect Czy polować na samochód podemonstracyjny?
ABS, ESP, tempomat, czujniki parkowania - czy warto? Sekrety wyprzedaży rocznika Jak popularny jest Opel w Polsce? Garść statystyk
Trendy na polskim rynku. Jaki będzie za kilka lat? Android Auto, Apple CarPlay a Opel Gniazdko 230V w samochodzie
Czy samochody zdrożeją? SUVy Opla Automaty w Oplach
Napęd 4x4 w Oplach Kombiaki Opla
Fabryki Opla Ople produkowane w Polsce Najtańszy nowy Opel
Sportowe Ople Nowy Opel na raty Ile kosztuje Opel?
Różnice między latami modelowymi Nowe auto na abonament Busy i minivany Opla

Czy Opel jest niemiecki?

A może francuski?

Modele dla rodzin

Rodziny 2+2, 2+3

Hatchbacki Opla - porównanie
Katalogi Opel - kopalnia wiedzy

Jak kupować samochód [Komiks]?

Wszystkie odcinki poradnika

 

 

Tagi: skrzynia biegów, automat, ręczna, manualna, jak wybrać, semiautomat, easytronic, activeselect

 

 

Umów jazdę próbną Baikiem 3 i 5. Klienci zaskoczeni zrywnością samochodów!

03.2024

BAIC Beijing 5 samochód demonstracyjny
BAIC Beijing 3 samochód do jazdy próbnej

Zapraszamy na jazdę próbną! Zarejestrowaliśmy już BAIC 5 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG i BAIC Beijing 3 Turbo 136KM. Obydwa czterocylindrowe. Są gotowe do testu.

A dlaczego warto przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baika 3 i szybszą skrzynię dwusprzegłową Baika 5, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.

Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!

Umów datę i godzinę testu

Godziny pracy salonu

Warszawa

Radom




 

 

Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Nowy Torres EVX z napędem elektrycznym