Warszawa (22) 716 30 20

Radom (48) 360 98 26

Wyprzedaż rocznika vs nowy rok produkcji

Wyprzedaże rocznika w salonach samochodowych tradycyjnie trwają od stycznia do marca. Obecnie ten okres się wydłużył i czasem importer ogłasza wyprzedaż już w listopadzie, a potrafi ona trwać do końca następnego roku kalendarzowego (!). Jak to możliwe i czy opłaca się korzystać z wyprzedaży nowych aut, czy lepiej poczekać na nowy rocznik - przeczytaj poradnik insidera...

 

Wyprzedaż Rocznika 2023 SsangYong

Ogłoszenie

Update: marzec 2024

Jak kupować nowy samochód Wiosną 2024?

Kilka obserwacji szefa sprzedaży:

—Wróciły Rabaty - w wyprzedaży rocznika 2023 u SsangYonga do 25 000 zł.

Samochody z 4‑cylindrowymi silnikami, ale w budżecie, są u nas od ręki. Żeby mieć cztery cylindry (sprawdzony, trwały napęd) od konkurencji, praktycznie trzeba szukać u marek premium.

  • Jeśli utrzyma się inflacja, samochody będą drożały. Nie ma co odkładać zakupu.
  • Od 1 marca 2024 mamy nowe, lepsze warunki wyprzedaży rocznika:
    • Rabaty do 25 000 zł.
    • Do modeli z 4‑cylindrową benzyną 163KM jest fabryczna instalacja gazowa za 0 zł - nowy Torres, Korando, Tivoli, Tivoli Grand.
    • W przypadku Torresa można zamienić 10-letnią gwarancję, na gwarancję 5 lat + dodatkowy rabat 4 000 zł.
  • Obserwujemy pozytywne zaskoczenia klientów po jeździe testowej, organoleptycznej ocenie samochodu (dotknięciu auta), analizie oferty (ile kosztuje na przykład napęd 4x4 w SsangYongu, a ile u konkurencji; ile kosztuje Automat u nas, ile w innych markach). Wyjechać, zobaczyć, dotknąć - Made in Korea, 5 Lat Gwarancji. W przypadku Torresa - nawet 10 lat.
  • Silniki koreańskiego SsangYonga można doposażyć w instalację LPG – pełna aprobata producenta, zachowanie gwarancji na samochód.
  • Crossovery SsangYong, nawet gdyby doliczyć cenę instalacji gazowej, są korzystnie wycenione. A przecież do Korando, Torresa, Tivoli i Tivoli Grand instalacja LPG jest za 0 PLN - na Wyprzedaży Rocznika 2023.

Lista samochodów

Wywiad: Czy kupować w 2024 czy może czekać do 2025 [Taniej nie będzie]?

 

Komu służy wyprzedaż rocznika i do czego?

SsangYong Wyprzedaż rocznika 2023

Reklama wyprzedaży rocznika w salonach Dixi-Car.

Klientom wyprzedaż służy do zakupu nowego samochodu taniej niż "w ciągu roku".

W przypadku importera i salonu lista celów jest dłuższa. Celem nr 1 jest sprzedaż "starego stocku" - samochodów, które zostały wyprodukowane wiosną i około listopada-grudnia staje się jasne, że potrzeba specjalnej zachęty cenowej, żeby znaleźć nabywcę. (Przy okazji powstaje pytanie, dlaczego niektóre nowe samochody dłużej czekają na kupca, a inne schodzą "na pniu" - tym zajmiemy się dalej.)

Drugą nadzieją importera/salonu związaną z wyprzedażą rocznika jest "zrobienie szumu" i przyciągnięcie mas do salonów. Czas przedświąteczny sprzyja wydatkom pod choinkę, którym nie zawsze po drodze z salonem samochodowym, przednówek z kolei to tradycyjnie okres zaciskania pasa... Importerzy samochodowi starają się trudny dla siebie okres równoważyć ogłaszając w telewizji "wielkie akcje", czy to w trosce o dochody swoich dealerów, czy kwartalne wyniki managementu, z których importera rozlicza paneuropejski zarząd - w przypadku Opla mieszczący się w Niemczech...

Przy okazji wyprzedaży - przemycane bywają PR-owe treści, które mają długofalowo poprawić w społeczeństwie postrzeganie marki, np. Opel często sięga po motyw niezawodności, wysokich miejsc swoich modeli w rankingu Dekra. Skoro i tak wykupuje się powierzchnię reklamową - można umieścić przy atrakcyjnej cenie niewielkie logo Dekra. Drugim ponadczasowym motywem w kampaniach Opla jest rodzina - Opel to samochód rodzinny (Crossland, Zafira) - choć ostatnio z Niemiec przywiewają do Polski motywy adresowane do singli - patrz Corsa F.

 

 

Wyprzedaż "europejska" w szybkim stylu czy...

Czy wyprzedaże w salonach poszczególnych marek są tak samo rozłożone w czasie? Oczywiście nie. Wyróżniamy marki europejskie (ich samochody produkuje się w Europie - niemieckie, francuskie, włoskie) i "pozaeuropejskie" - ich auta płyną do Europy statkami, potem przeładowywane są na wagony kolejowe, co trwa nawet kilka miesięcy (koreańskie, niektóre japońskie).

W "europejskich" wyprzedaż bywa szybka i burzliwa.

W "koreańskich" może trwać do połowy następnego roku.

Konsekwencje cenowe mogą być takie: o ile dealer Opla - czyli marki europejskiej - posiadający jakąś nietypową (rzadko poszukiwaną przez klientów) wersję Insigni będzie chciał ją sprzedać szybko i za wszelką cenę już na początku wyprzedaży - w grudniu/styczniu, wiedząc, że "na dniach" do salonu dotrą samochody z nowego rocznika, o tyle dealer marki nieeuropejskiej nie musi się spieszyć. Samochody tej marki z nowego rocznika dotrą bowiem do salonu dopiero około kwietnia...

Inna rzecz, że nawet w Oplu wyprzedaż rocznika trwa tak naprawdę cały rok - choć gdzieś na przełomie marca i kwietnia kończy się jej kampania medialna. W skali Polski zawsze jest ileś niesprzedanych egzemplarzy z poprzedniego rocznika. I nawet jeśli na naszej podstronie "Promocje" nie ogłaszamy akurat wyprzedaży rocznika, znaczy to tylko tyle, że takie samochody są sprzedawane po indywidualnych negocjacjach w salonie.

 

 

Czy upust w czasie wyprzedaży jest wyższy niż przez resztę roku?

Tak. Szczególnie pod koniec wyprzedaży na niesprzedane dotąd modele - patrz niżej podpunkt "Co kupować na wyprzedażach?".

Ale w ostatnich latach w Oplu obserwujemy tendencję do "rozlewania się" wyprzedaży na cały rok - tzn. ciągle jest jakaś promocja - a w okresie "prawdziwych" wyprzedaży (reklamowanych pod hasłem "wyprzedaż rocznika", "takie okazje tylko do..." upusty bywają zwiększane dodatkowo o 500-3000 zł.

Ale granica między okresem wyprzedaży i "nie-wyprzedaży" się zaciera.

Jedynie przy niszowych lub droższych modelach, jak Grandland, można mówić o wyraźnej wyprzedaży rocznika - nagle upust skacze o 100% w górę, np. z 10000 do 20000 zł.

Trudno powiedzieć, w którą stronę to wyewoluuje w następnych latach - wyprzedaż jest planowana dosłownie na kilka dni-tygodni przed jej rozpoczęciem, a jakie upusty zostaną zaproponowane, zależy m.in. od liczby niesprzedanych samochodów.

Przez cały rok działa Outlet samochodów nowych.

 

 

Dlaczego "upust do ... zł" a nie "cena już od ... zł"?

W kampaniach reklamowych wyprzedaży rocznika przewodnim motywem bywa "upust do 25 000 zł". Marki licytują się kwotami, kto da więcej: upust 10 tys, 20 tys. a nawet 30 tys zł. Dlaczego nie podają wyprzedażowej ceny zamiast upustu? Wszak klient chce wiedzieć ile finalnie zapłaci za samochód, a nie jaki upust otrzyma...

Sprawa sprowadza się do słabej dostępności tzw. "podstaw" (najsłabiej wyposażonych, najtańszych wersji danego modelu). Po prostu - żeby podać cenę Corsy w wyprzedaży już od (i tu w reklamie musi paść atrakcyjna kwota, aby konkurować z innymi markami) - trzeba taki samochód mieć. A czasem nie ma nawet jednego takiego egzemplarza w całej Polsce. Najuboższych wersji (biały kolor, najsłabszy silnik, podstawowe wyposażenie) ludzie nie chcą - więc się ich nie produkuje. Albo produkuje się 2 sztuki na całą Polskę. A jeśli te dwa egzemplarze sprzedadzą się na samym początku wyprzedaży, to co powiedzieć następnym klientom?

Stąd praktyczniej jest reklamować upust, a nie "ceny od".

 

 

A gdyby wyprzedaże nie były potrzebne?

Wyprzedaży by nie było, gdyby nie cykl produkcyjny samochodu.

Cykl ten - od zamówienia do odbioru nowego auta z salonu - trwa w Oplu ok. miesiąca - tylko dlatego tak krótko, że niektóre modele produkuje się w Gliwicach. Przy innych modelach Opla i w innych markach może trwać jeden-dwa miesiące, a we wspomnianych dalekowschodnich - dłużej. Z punktu widzenia producenta najlepiej byłoby wszystkie samochody produkować "pod klienta": klient przychodzi do salonu, wybiera opcje z konfiguratora, wpłaca zaliczkę, czeka. Ale nie każdy klient chce czekać.

Importer i dealerzy budują więc "stock". Każde z osobna swój własny. Stock - z angielska: skład - to słowo klucz w naszej branży. Całe działy logistyki nad tym pracują. Stock to portfel samochodów dostępnych od ręki - dla klienta, który potrzebuje samochodu "na już". Stock to np. 20 Astr, 20 Insigni, 20 Cors i po kilka egzemplarzy rzadziej kupowanych modeli (Mokka, Meriva, Crossland, Grandland, Zafira), które stoją przed salonem i czekają. Albo są w drodze z fabryki - prawie są na miejscu - i można je już sprzedać (klient ma wtedy kilka dni na zarejestrowanie samochodu).

Stock ma wadę: kosztuje odsetki od kredytu obrotowego. W czasach niskich stóp procentowych utrzymanie stocku kosztuje mniej - i to dla Ciebie wskazówka, kiedy dealer będzie bardziej zmotywowany do obniżek...

Wracając do nagłówka - wyprzedaże rocznika nie byłyby potrzebne, gdyby każdy klient był gotów poczekać miesiąc-dwa na nowy samochód, aż ten "się wyprodukuje". A w przypadku aut dalekowschodnich nawet dłużej. Czyli: sytuacja teoretyczna.

 

 

Co kupować na wyprzedażach?

Chociaż z wyprzedażowych spotów TV, gazetowych ramek i internetowych bannerów dowiadujesz się, że rabat wynosi do 10 000 zł, nie jest tak, że każdego egzemplarza wyprzedaż dotyczy w tym samym stopniu. Upust niby jest ten sam na wszystkie Insignie, ale... Największe okazje to te wyprodukowane w I połowie roku. Tu dotykamy kluczowego pojęcia: roku modelowego.

Rok modelowy w fabrykach Opla trwa... 1 rok, ale zaczyna się ok. lipca-sierpnia. A dokładnie po przerwie wakacyjnej (robotnicy muszą odpocząć ;) ale nie tylko, bo konserwuje się linie produkcyjne i wdraża mniejsze lub większe zmiany w produkowanej gamie modelowej). Dość, że samochody ze "starego" roku modelowego (wyprodukowane przed wakacjami) to gorący towar na wyprzedaży rocznika. Muszą zostać sprzedane - mają ponad pół roku, dealer na spółkę z importerem ponieśli koszty finansowe (płacili przez pół roku odsetki od zamrożonego kapitału) i moralne (patrzyli przez pół roku na niesprzedane auto). Czasem dodatkowo jest taki samochód "sprzed face liftingu", albo nawet - o zgrozo - to stary model, jeśli akurat w wakacje doszło do zmiany generacji - np. z Astry IV na Astrę V. Ale najważniejsze - samochody "sprzed wakacji" mają też zwykle niższe ceny katalogowe. Bo nowe samochody z każdym kolejnym rokiem modelowym... drożeją. I na takie samochody - wyprodukowane przed wakacjami - naprawdę warto polować i się o nie targować. Spróbuj, a możesz otrzymać więcej niż w reklamie.

Zapytasz: dlaczego nie sprzedaliście tych "trudnych" samochodów wcześniej? Po pierwsze - na początku nikt nie wiedział, że one będą "trudne". Sprawa wynika z owego "budowania stocku" - mimo że pracują tu specjaliści z doświadczeniem, nie trafiają w 100% w upodobania klientów. Zamówią wiosną Diesla w podstawie (podstawową wersję wyposażenia) - i po prostu sie pomylili - nie znalazł się klient na tę konkretną konfigurację. Drugie źródło to pojazdy nieodebrane przez firmy - firma zamówiła 10 samochodów, ale zmieniła plany i nagle te 10 samochodów jest do kupienia i nie od razu znajdują się klienci na wszystkie, szczególnie jeśli są to Astry diesel w automacie. Inna sprawa, że zalegające egzemplarze to czasem tzw. "podstawy" - ubogo wyposażone, w kolorze bez dopłaty, ze słabym silnikiem - ale w dobrej cenie. Polski klient się bogaci?

 

 

Kiedy iść na wyprzedaż?

Skoro wyprzedaż zaczyna się w grudniu, a kończy kilka miesięcy później, to kiedy najlepiej odwiedzić salon? Generalnie, najlepiej być pierwszym, bo wtedy masz największy wybór - szczególnie jeśli polujesz na popularny model w popularnej konfiguracji - czyli nie wypas, ale z radiem i klimatyzacją. Takie samochody sprzedają się najszybciej. Jeśli polujesz na droższą, bogatszą konfigurację (u nas bogate Astry, Insignie, Corsy), prawdziwe kąski mogą się trafić i pod koniec wyprzedaży - wynika to z pewnej gry - salon liczył, że sprzeda, ale się przeliczył i nagle jest gotowy drastycznie obniżyć cenę na konkretny egzemplarz, czasem wynika to ze specjalnego rabatu udzielonego dealerowi przez importera.

 

 

Co się opłaca: kupować na wyprzedaży, czy poczekać na nowy rocznik?

Wyprzedaż w salonie. Cenniki

Wyprzedaże rocznika zwykle trwają od grudnia do końca marca.

Tak naprawdę: wszystko jedno :) Finansowo wyjdzie na to samo. Lekko większy koszt w przypadku nowego rocznika odbijesz sobie później przy odsprzedaży samochodu - szczególnie jeśli planujesz jeździć np. tylko trzy lata (częsty przypadek w firmach). Jeśli chcesz kupić nowy i jeździć "do końca" - kup na wyprzedaży, bo wtedy faktycznie nie ma sensu płacić za nowy rocznik.

Jeśli wymarzyłeś sobie konkretną wersję, z konkretnym silnikiem, kolorem nadwozia i nietypowym wyposażniem, pozwól sobie na komfort wyboru prosto z konfiguratora - taki samochód wyprodukowany zostanie na Twoje zamówienie, już w nowym roczniku, będziesz musiał na niego chwilę poczekać. Będzie dokładnie taki, jak sobie wymarzyłeś.

Jeżeli jesteś łowcą okazji i czujesz satysfakcję z korzystnej relacji cena faktycznie zapłacona/cena katalogowa - skorzystaj z wyprzedaży rocznika.

 

 

Czy warto odwiedzać wielu dealerów tej samej marki?

Jest to pytanie, czy u dealera X możesz kupić samochód stojący u dealera Y. Tak i nie. Dealerzy Opla wymieniają się samochodami. Jeśli Twój warszawski dealer nie będzie miał "na magazynie" samochodu, który sobie wymarzyłeś, może "zapytać" o tę konfigurację inne salony w Polsce, albo centralny magazyn importera. I jeśli samochód się znajdzie, zostanie dowieziony do Warszawy i tu go kupisz.

Ale dealer "z Polski" nie zawsze będzie chciał pozbyć się danego egzemplarza, szczególnie jeśli jest to poszukiwana konfiguracja. I w takim przypadku pozostaje Ci wycieczka do salonu, który posiada dany samochód.

 

 

Zobacz też:

Wyprzedaż SUV-ów i crossoverów - zobacz oferty

Lista samochodów od ręki

Wyprzedaż wg modelu: Corsa, Combo, Crossland, Grandland

Czy wzrosną ceny samochodów?

 

 

Poradnik Kupującego

Zakup nowego samochodu

Na którą oś wybrać napęd - przednią czy tylną (gama SsangYong)?

Który napęd wybrać: PHEV, elektryk, diesel, czy benzyna?

 

Czy Opel jest dobrą marką dla klienta indywidualnego?

Praktyka eksploatacji auta na prąd

Gama elektrycznych Opli

Ile się czeka na nowy samochód?

Czy samochody zdrożeją [taniej nie będzie]?

Trzy cylindry. Dobrze czy źle?

Jak wybrać kolor samochodu?

Czy doposażyć samochód w pakiet?

Który silnik wybrać?

Czy mały samochód jest tańszy w eksploatacji niż duży? Jaka klimatyzacja - ręczna czy climatronic? Jaka skrzynia biegów: automat, manual?
Nowy czy używany samochód - odwieczne pytanie Jaki samochód dla profesjonalisty? Dlaczego lekki samochód do miasta (o spalaniu)?
Felgi kół - jakie wybrać? Ubezpieczenie od dealera - czy warto? Które nadwozie? 3d, 4d, 5d, kombi, suv, a może minivan?
Samochody naszych klientów Rok produkcji, modelowy, data pierwszej rejestracji - czym się kierować? Samochód po powodzi: jak rozpoznać i czy warto?
AdBlue - czyli co oznacza Euro6?,
Euro6 a dostawcze
eCall, OpelConnect Czy polować na samochód podemonstracyjny?
ABS, ESP, tempomat, czujniki parkowania - czy warto? Sekrety wyprzedaży rocznika Jak popularny jest Opel w Polsce? Garść statystyk
Trendy na polskim rynku. Jaki będzie za kilka lat? Android Auto, Apple CarPlay a Opel Gniazdko 230V w samochodzie
Czy samochody zdrożeją? SUVy Opla Automaty w Oplach
Napęd 4x4 w Oplach Kombiaki Opla
Fabryki Opla Ople produkowane w Polsce Najtańszy nowy Opel
Sportowe Ople Nowy Opel na raty Ile kosztuje Opel?
Różnice między latami modelowymi Nowe auto na abonament Busy i minivany Opla

Czy Opel jest niemiecki?

A może francuski?

Modele dla rodzin

Rodziny 2+2, 2+3

Hatchbacki Opla - porównanie
Katalogi Opel - kopalnia wiedzy

Jak kupować samochód [Komiks]?

Wszystkie odcinki poradnika

 

 

Tagi: wyprzedaż, nowy rocznik, kiedy kupić samochód, rok modelowy

 

 

48% Kupujących nowe auto wg Otomoto szuka SUV‑a. Mamy to!

02.2023

SUVy i crossovery SsangYong. Made in Korea. 5 lat gwarancji

48% Kupujących nowe auto wg Otomoto szuka SUV‑a. Mamy to! SsangYong to najstarszy producent SUV‑ów i crossoverów z Korei. Na wyprzedaży rocznika 2023 rabat do 25 000 zł.

I mamy te samochody - są w salonie Dixi-Car od ręki. SsangYong odnotował w Polsce w 2022 roku 400-procentowy wzrost sprzedaży. Co ciekawe, premiera 2023 - nowy Torres - został pokazany w Polsce jako pierwszym kraju w Europie.

Trzecia duża marka koreańska w Polsce. Na dodatek specjalizująca się w SUV-ach i crossoverach. Zgodnie z preferencjami kupujących nakreślonymi przez Otomoto na podstawie wyszukiwań w tym portalu.

SsangYong to najstarszy producent SUV-ów i crossoverów z Korei, a samochody nowe mają korzystne ceny i 5 lat gwarancji (na Torresa - 10 Lat Gwarancji). Dodatkowo opcje 4WD, Automatyczna skrzynia, LPG (instalacja dedykowana do samochodu przez importera).

Źródło: Szukamy tanich, używanych samochodów i marzymy o nowych SUVach - OTOMOTO prezentuje motoryzacyjne trendy z 2022 roku. Otomoto.pl

Warszawa

Radom




 

 

Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Nowa marka BAIC. Jak wymawiać? Ruszyła sprzedaż w Salonie Warszawa